SharonGoesKenia.reismee.nl

Alive and kicking!! :-)

Eerst en vooral mijn excuses voor de late reactie op mijn blog. Ik schreef namelijk reeds een hele tekst, maar die is plots verdwenen (na 40 minuten schrijven). Dus had ik even geen zin meer in schrijven maar bij deze alles is zeer goed met mij. En dit is mijn verhaal:

De eerste week.

Dinsdag 28 juni 2011

Ik kreeg mijn langverwachte tour in Mombasa door Meshack. Ik heb de bekende tanden gezien in Mombasa stad, daarna ben ik naar Fort Jesus gegaan. Vervolgens heb ik de ferry overzet gezien. Dit vulde mijn voormiddag goed zodat het net lunchpauze was toen ik op mijn school aankwam.

School

Op school werd er net kaderi gegeten (maïs en bonen), dit eten we trouwens elke dag. Een heel groot bord en het vult enorm maar elke dag hetzelfde eten heeft weinig variatie. Maar ik ben al zeer blij dat de kindjes eten krijgen want dit middagmaal is vaak het enige wat de kindjes op een dag krijgen. Daarom eten ze hun volledige bord leeg, hoeveel er ook mag opliggen want ze zijn nooit zeker wanneer ze de volgende keer te eten krijgen en of er thuis wel iets op hun wacht.. Zo zal je maar nadenken wanneer je in België restjes weggooit..

We hebben twee uur lunchpauze want de kindjes van de gehele school moeten allemaal mooi in een rijtje wachten, eerst handen wassen en dan krijgen ze een plastieken bordje en lepel. De afwas moet door hen gedaan worden en dit neemt tijd in beslag. Daarna kunnen ze nog even rennen en spelen...

Mijn klasje

Mijn klas is de babyclass: het zijn kindjes van 2 tot en met 9 jaar. Hoewel de meeste tussen 3 en 7 jaar zijn. Het is dus heel verschillend per kindje wat je moet aanleren naargelang wat hun niveau is. Er zijn 50 aanwezige kindjes van de 60 ingeschrevenen. Dit komt omdat sommige kindjes ziek zijn of hun ouders zijn niet thuis of er is bijvoorbeeld een zusje weggelopen van huis die ze moeten zoeken voor hun ouders. De klas heeft reeds 2 leerkrachten Madame Martha en Madame Liliane en dus nu een derde Madame Sharon (zoals ze mij hier noemen op school). Toen mocht ik mezelf voorstellen aan de klas waarna ik elk kindje hun naam te horen kreeg met een leuke welkom en een handje kreeg, elk kindje van de 50 jaja! Ik moet wel zeggen dat ik na 10 kindjes, de eerste hun naam al niet meer wist. J Maar nu begin ik al een paar naampjes te onthouden. Madame Mary (de eigenares en directrice van de school) heeft gekozen om mij in de babyclass te laten helpen omdat ik volgens haar wel de 'challenging' aankan. Heel leuk compliment maar ik kon na een paar dagen al goed voelen dat je stalen zenuwen moet hebben...zeker toen ze mij alleen lieten met die 50 pagadderkes die liever Kiswahili praten dan engels natuurlijk. Dan zeg ik altijd 'Please speak kzungu' (Kzungu is Kiswahili voor Engels). In de namiddag slapen mijn kindjes een uurtje en daarna doen we een herhaling van de dag. Als dit afgerond is worden de tijdschriftjes voor huiswerk afgegeven (dus elke naam wordt afgeroepen) ze krijgen telkens of taal of wiskunde. Dit huiswerk wordt door ons tijdens het slaapuurtje verbeterd. Ik kan uren doorpraten over mijn klasje dus hop naar de volgende dag in Mombasa want er is nog heel veel te vertellen.

Woensdag 29 juni 2011

Vandaag leerde ik mijn kindjes een à la minute uitgevonden liedje omdat ik de delen van het lichaam moest geven (en dit volledig onverwachts was). De kindjes hier leren bijna alles met liedjes aan en wat kunnen zij zingen en dansen!! En was ik heel blij dat ik mezelf wat creativiteit kon aanleren. ;-)

Donderdag 30 juni 2011

Deze morgen zat ik mijn ontbijt te eten op mijn terras en toen zag ik aapjes! Een mama en papa aapje met baby aapje zochten eten en klommen in de bomen, wat leuk om te zien! Op school hebben we voor de eerste keer sport gedaan. De kindjes mogen voetballen, met een koord spelen, touwtje springen, gymnastiek doen, loop competitie, zingen en dansen, spelletjes en dit allemaal op een groot terrein. Dit is nog maar de tweede keer dat ze dit kunnen doen want ze hebben met de lokale mensen nog maar net een afspraak gemaakt dat ze dit terrein kunnen gebruiken.

Vrijdag 1 juli 2011

Dit was een hele speciale dag omdat we op school afscheid moesten nemen van Nans (een Belgische vrijwilliger op mijn school). We waren met 3 vrijwilligers op de Vilwakwe school: Ben, Nans en ik. We deden een village tour. We gingen dus samen met Madame Mary (de eigenares van de school) en een paar studenten kijken naar waar en hoe de studenten van deze school wonen. Dit is werkelijk een achterstandswijk, je merkt echt dat deze wijk heel veel armer is dan andere plaatsen in Mombasa. Sommige hebben geen dak, gewoon één ruimte waarin een bed staat met een heel klein plekje om te koken op kolen. Maar de kindjes zijn zo fier op hun woning en heetten je met veel liefde welkom in hun thuis.

's Middags was er op school een speciale maaltijd: dus niet de gewoonlijke ugali (een soort puree met bonen) of kaderi (maïs en bonen) maar rijst met bonen! Heerlijk! Nans en ik mochten het eten op bordjes scheppen, een speciale ervaring.

Als laatste was er een bijzonder verrassing voor Nans haar afscheid. Elke klas zong een liedje en danste erop los! Een klas had een drama toneelstuk voorbereid. De hele school was versiert met tekeningen. Het was een hartverwarmend afscheid! Heel ontroerend. Dit was een hele speciale, zware fijne dag. Dat we dus met iets luchtigs moesten afsluiten: disco bowling!

Zaterdag 2 juli 2011

Als je het over grenzen verleggen hebt dan is het mamba village waar je naartoe moet! Dit is een krokodillen boerderij. We zagen krokodillen in alle formaten, grote spinnen en zelfs slangen! We zagen deze huisdiertjes van heel dichtbij en als ik vertel heel dichtbij dan moet je mijn foto's maar eens checken! ;-)

Zondag 3 juli 2011

Deze morgen ging ik naar de kerkdienst (een volledige in Engels en een een deel Kiswahili, diegene in Kiswahili is zoveel leuker met meer zang en dans). Daarna maakte ik een Afrikaans gerecht: chapati. Dit is een soort pannenkoek, ze eten het hier met groenten, vlees en bonen. Daarna was het tijd om eindelijk eens de toerist uit te hangen dus ging ik naar Mamburi beach! Een paradijs op aarde: mooi blauw water, witte stranden en palmbomen. Exotischer kan dit niet worden! Trouwens het zeewater is zo warm. Heerlijk om in te zwemmen.

Maandag 4 juli 2011

Deze dag vertrok Nans terug naar België. Dus ben ik na school samen met Madame Aska (de leerkracht die Nans assisteerde) en Madame Mary Nans gaan uitwuiven. Het was een fijne tijd samen maar spijtig dat ik nu al moest afscheid nemen van Nans.

Na het avondeten ben ik toen in Mamburi beach hotel naar een optreden van de Maasaï gaan kijken. Heel leuk om te zien en te dansen samen met hun.

Dinsdag 5 juli 2011

Deze morgen heb ik een verhaal verteld aan mijn studentjes... in kiswahili. Ik heb dus gisterenavond tussen mijn druk programma een boekje vertaald van Kiswahili in Engels. Dus vanmorgen las ik telkens eerst een zin voor in het Kiswahili en vertaalde ik het onmiddellijk in het Engels. Vervolgens herhaalde ik 7 woorden in het Kiswahili dat mijn studentjes moesten vertalen in het Engels. Zoals sungura: rabbit, simba: lion,... Fantastisch want zou kon ik Kiswahili bijleren en mijn kindjes Engels; een win-win situatie!!. ;-)

In de namiddag ben ik samen met Ben en Madame Mary boeken, potloden, gommen, mapjes - alles wat je maar kan verzinnen wat nodig is in een school- gaan kopen in de oude stad van Mombasa. Zo helpen we ze toch al een tijdje vooruit.

En na een pizza'tje te eten met mijn vorig gastgezin ben ik nu voor jullie deze blog aan het verder afwerken. ;-) Ik beloof jullie dat het niet meer zo lang duurt voor mijn volgend verhaal komt... Sorry voor jullie te laten wachten. Maar zoals jullie zien gaat alles fantastisch met mij. Het is heel druk want elke dag zijn er terug zoveel dingen te doen en ervaringen op te doen, ... Ik verveel me dus zeker geen minuut. Morgenavond 6 juli zal ik om 20h30 op skype komen. Mocht ik er niet zijn geen paniek want het kan zijn dat ik een meeting heb met Peter om blessed camp te bezoeken donderdag. Meer uitleg daarover volgt nog.

Kwaheri (see you later!)

Sharon

Reacties

Reacties

sonia

zo te zien stel je het daar heel goed, kben blij voor je meid echt waar :) doe zo verder kben trots op je xxxxxx

Bambs_*

SHARON! Kheb je juist gemist via fb.
Zo jammer... maar bij het lezen van je blog weet ik dat je het daar gelukkig goed hebt!
Geniet, geniet, geniet... want het gaat allemaal toch zo snel! Wat niet wil zeggen dat ik je hier toch wel mis hoor! :)

P.s. Foto's zijn niet voor mij bestemd zeker? (Vooral die 8-potige en harige exemplaren?) :D

Dikke zoenen! xxx

Tante Peggy en nichtje Phaedra

Vol verwondering hebben wij jouw verhaal gelezen. Wat maak jij daar allemaal mee, amai, een echte ervaring!
Ik ben er jaloers op! Bij het lezen van je verhalen beeld ik mij in hoe het er daar moet uitzien.
Phaedra heeft ook met veel interesse gelezen. Zij vindt het zo zot wat jij allemaal meemaakt, precies een film zegt ze! Eigenlijk heeft ze wel gelijk hé!
Geniet met volle teugen van een onvergetelijke reis.
Héééééééééééééél veel liefs van Phaedra en tante Peggy.

Mama

Hoi Sharon!

Deze morgen al heel vroeg opgestaan om jouw blog te kunnen checken naar nieuws van jou!
Heel fijn om jouw verhalen te lezen ! Je doet dat heel goed meisje, ik ben ook heel fier op jou ! Wat jij daar allemaal mag ervaren !
Ook al zal het niet altijd gemakkelijk zijn voor jou om te zien hoe moeilijk de kindjes, mensen het daar hebben, jij bent al een grote hulp voor hen en maakt het leven voor hen weer wat aangenamer ! Doe zo voort !
Vele groetjes van mama! xxx Hou je goed !

Ik kijk al terug uit naar je volgende verslag!

Geertrui

Hey Madame Sharon :-)

Het is de eerste keer dat ik reageer op je blog maar ik heb alle afleveringen met veel plezier gelezen! Ik ben blij dat je het naar je zin hebt daar. Je hebt er al zo veel meegemaakt en gezien... Je bent er nog maar iets meer dan een week en al zoveel ervaringen wow. Ik kan begrijpen dat het niet altijd makkelijk is om te zien in welke omstandigheden die kindjes moeten leven. Maar daarvoor ben je daar, om een verschil te maken en ik ben er zeker van dat de kindjes het ook als plezant zullen ervaren. Hou je goed en geniet er nog van!
Groetjes xxx

papa-moeke

Hey meid,Leuk dat je er weer bent.Wat spanende verhalen,ik zie je daar staan tussen je kindjes leuk.Dat is een ervaring die je nooit zal vergeten.Geniet er maar van, want voor je het weet is het avontuur weer om.Iedereen op mijn werk vraagt naar je!De zusjes zijn heel braaf,we hebben een groot zwembad geplaats.Ze kunnen er goed in zwemmen .Dikke kusjes van je papa, je moeke en je zusjes.

daphny

dag zus ik mis je wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg hoor ik ben al al aan het afellen.
zaterdag heb i op miera erenden en mijn vriendin justine was mee echt mega tof:D :-).
hou van je zus

Viviane & Etienne

Sharonneken wij zullen ook blij zijn , dat u terug zult zijn
wij missen jou ook , maar wij zijn ook blij, dat het daar ook goed gaat met jou , en met ons gaat het ook goed,
wel !!! wij kijken er naar uit als u terug komt , voor de verhalen te horen van jou , maar in het vlaams hé !! niet in het kiswahili hé ! en wij zullen een bord klaar zetten met mais en bonen

Tante Peggy

Voor al die mensen die ons Sharon en haar avonturen hier op de voet volgen heb ik een filmpje op you tube gevonden over het schooltje waar ze lesgeeft. Zo krijg je een beeld en een idee op welke manier het daar aan toe gaat.
Sharon, herken je op het filmpje kinderen of volwassenen?
Hier de link voor de nieuwsgierigen: http://www.youtube.com/watch?v=p2RxlAxEMTI
Na het bekijken van het filmpje kreeg ik onmiddellijk zin om ook naar ginder te reizen en te helpen!
Groetjes vanuit België!

Dylan

hey Sharon,
ik heb je blog al een tijdje gevolgd,
maar toch blijft elk dagverhaal interessant,
amuseer je nog goed daar in Kenia,
en trek nog een paar mooie foto's :D
zodat wij van hier jouw reis een beetje kunnen
meebeleven ;)

Groetjes
Dylan

Sharon (Reactie op reacties :-) )

Bij deze wil ik iedereen bedanken. Het doet zo goed om te horen dat jullie allemaal mijn belevenissen op de voet volgen...Ik heb tussen jullie reacties een paar vragen gezien. Dus bij deze de antwoorden:

Het verlof op school is pas in augustus. Ze hebben over twee weken een mid examen gedaan en binnenkort krijgen ze nog een eindexamen. Daarna hebben ze vakantie. Hier is het winter hé, het is momenteel zogezegd de koudste maand. Maar toch heel warm voor mij hoor. Zo een 35 graden. Soms kan het heel heet aanvoelen.

De knuffels heb ik nog niet aan de kindjes gegeven want ik heb namelijk 50 kindjes en 3 beertjes. Dus wacht ik om op het einde mijn drie specialekes te benoemen en dit mee te geven aan de ouders. Zodanig dat de andere kinderen zich niet achteruit gestoken voelen.

Hier is het één uur later.

Aan te raden om mee te nemen naar Kenia: een stekker, muggenmelk met minimum 40% deeth, muggennet, zonnecrème, losse lange broeken, t- shirts, lange kleedjes. Alles dat los en gemakkelijk zit maar ook lange broeken. (voor de muggen) Trouwens 's avonds kan het koud worden. Gewone shorts en spaghetti bandjes mogen ook hoor. Neem stylo's, potloden, gommen, tijdschriften mee.

Op facebook post ik ook regelmatig kort hoe het met me gaat. Mijn sim- kaart is nog steeds niet in orde. Ik heb vandaag nogmaals naar de provider geweest en ik zal een nieuwe sim- kaart moeten gaan halen. Dit zal ik in de loop van volgende week doen.

Ik lust het eten hier. Alleen is elke dag kaderi eten soms wat beu...vandaag had ik echt geen zin in kaderi. En toch kreeg ik het weer! Ik heb maar twee happen genomen. Maar er lag brood!!! Wauw. Ik heb er een halfuur naar gekeken en ik was o zo blij dat ik een sneetje kreeg! Dat maakte mijn dag goed. Gewoon eens een sneetje brood en een thee tje kunnen drinken, zalig!

Ik heb hier al enorm veel kinderliedjes en dansjes geleerd in het Kiswahili en Engels, ik heb er zelf ook een paar uitgevonden. Dus ja, ik leer ze jullie allemaal thuis. En in het bijzonder aan Daphny en Amber!

Amber en Daphny, ik had eerst geen schrik met de slang maar toen begon ze te verkruipen...Ik wou ze dan wel zo snel mogelijk terug van mijn lichaam!! Haha, maar ik had eerst meer schrik van die krokodillekes.. hihi.

De kindjes zijn op school inderdaad heel gelukkig. Dit komt omdat ze hier tenminste eten krijgen, mogen spelen, dansen en zingen. Thuis is dit meestal niet het geval..

Tot maandag!!

Mama

Hoi Sharon !

Ik print jouw verhalen telkens ook zo snel mogelijk uit voor jouw meme en pepe Merelbeke, zo kunnen ook zij jouw avontuur meevolgen hé. Ze zijn telkens heel blij ook iets van jou te mogen lezen. Je hebt vele groetjes van hen!
Ps: ik heb al iets laten vallen over de Safari... ;-)

Tot de volgende !

Love you ! xxx

daphny

hey,mijn lieve zus!!
wanneer kom je nu terug op skype?
I LOVE YOU
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ben blij dat je het goed stelt daaar !!!
groetjes daphny xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Marleen

Ik heb met veel interesse je dagboek gelezen en met be(ver)wondering naar je foto's gekeken. Ik ben een klein beetje jaloers!
Het moet een hele ervaring zijn.
De cultuur, de voeding, het klimaat... alles is zo heel verschillend met wat we hier kennen.
Bij ons gaat alles zijn gangetje.
Lucas en Hannelore zijn op reis naar Spanje met de papa en zijn vriendin. Ze hebben blijkbaar Malaga, Granada en Gibraltar al bezocht. Ik ben benieuwd naar hun verhaal wanner ze vrijdagavond 15/07 thuiskomen.
Ik ben aan het werk in de tuin en de kelder. In de kelder moet alle plakwerk van de muren, een titanenwerk.
Zo... ik kijk uit naar je volgende bericht.
Alle goeds en succes met je kindjes. Het zien er guitige kapoenen uit.

Groeten :-)
Marleen

Ineke @ Doingoood

Heel leuk om alles te lezen Sharon! En wat leuk dat de boekjes van pas komen. Althans, ik denk dat de boekjes die je voorgelezen had uit de Doingoood bibliotheek van het vrijwilligershuis afkomstig zijn. Erg leuk dat je die voor je klasje gebruikt!
Succes nog verder!

Groeten, Ineke

Mama en zusje

Hoi Sharon !
Alles goed met jou meisje? We hebben deze week niets meer kunnen lezen?
Ik hoop dat alles goed met je gaat, ik maak me een beetje zorgen:-(
Daphny gaat straks naar haar papa en morgenvroeg vertrekken ze naar Tenerife. Dan moet ik ook haar weeral missen :-(
Ik hoop snel terug iets van jou te vernemen Sharon!
Vele groetjes en kusjes van mama en Daphny xxx
PS: Ik heb je een berichtje op jouw gsm gestuurd,ook op die van Ben, heb je het ontvangen?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood